Lärlingsutbildning, read!

Jag passar på att svara på Mimmis kommentar om vad jag ska välja för linje och så nu till hösten.

Det har vart väldigt fram och tillbaka med vad jag ska gå. Det har vart allt ifrån hotell&resturang till frisör, stylist och allt en tjej skulle vilja göra i livet. Design och mode var jag inne på, en skola i sthlm.
Det var svårt när jag ville börja tänkte längre än vad alla tjejer kanske skulle vilja jobba med i framtiden, och att det förmodligen inte skulle passa mig i slutändan. Jag funderade och funderade, flera månader kunde det hålla på att sparka fram och tillbaka, som tåget på rälsen. När det började gå riktigt bra för mig i skolan, och betygen började rulla upp en hel del, så tänkte jag mig för, men jag vet inte hur?

Det började liksom att spela spel i mitt huvud, om vad som passar mig. Började drömma drömmar om saker och ting, och jag verkligen tycker om att göra. Och då slog det mig, efter många vändningar.
Jag skulle gå en lärlingsutbildning, vilket gör att jag skulle vara ute på praktik 50% av min gång i skolan. Alltså 1,5år skulle gå till praktik, vilket jag verkligen skulle uppskatta, då jag älskar att jobba! Kände även att jag inte ville göra som de andra gjorde, vill inte välja som de andra. Vill gå min egna väg, och göra det jag tycker om att göra.

Började spana in mer och mer på lärlingsutbildningar, och tittade runt lite. För ett par veckor sedan, närmare en månad eller två, så var det en man på vår skola och pratade om en skola. Tänkte att jag skulle sätta mig ner och prata med honom, vilket resulterade att jag fick upp mina ögon, och såg någonting som verkligen kändes som min grej. Yrkesgymnasiet heter skolan, och är den skolan jag kommer söka till, i 1:a och 2:a hand. Första hand är den linje jag känt nu i ett par månader skulle passa mig, efter allt krångel fram och tillbaka. Jag tycker om att jobba med människor, tycker om att prata och förhandla, och tycker om att hålla på med fler saker samtidigt. Ja, vad var det för linje nu då? Jo jag väljer i första hand Handels- och administrationsprogrammet, då jag kommer jobba som en butikssäljare under min praktik. Vi får se längre fram i vilken butik, vart när och hur osv, jag kommer hålla er uppdaterade! Sedan som 2:a hansval, kommer jag förmodligen välja Hotell- och turismprogrammet, och praktisera som Hotellreceptionist eller reseguid.

Jag ser detta som att börja om från början, och ta små sakta steg fram i vuxen livet, då jag får ta allt ansvar själv.
Det är jag själv som ansvarar för mina arbeten i skolan, mina tider osv. ( Ska berätta senare hur lärling går till).

Detta är en möjlighet för mig, att visa mitt rätta jag tror jag. Jag älskar att jobba, älskar att ta hand om människor och hjälpa till i olika sammanhang. Tror nog detta blir bra till slut, om inte annat så är det inte hela livet. Hela livet hänger inte på detta val. Hela livet ska inte kretsa runt gymnasievalet för oss 9:or.

Långt, men kanske ganska intressant?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det lät som ett riktigt bra val! :-)

2011-02-02 @ 07:48:04
Postat av: amanda nilsson

Känner verkligen igen mig från när jag gick i nian och skulle välja, fam och tillbaka hela tiden... Men va skönt att du bestämt dig, låter som ett bra val :)

2011-02-02 @ 17:53:28
Postat av: Ida

Jag går hotell :) Och helt rätt val att bara tänka på dig och ingen annan!

2011-02-02 @ 18:48:25
URL: http://idasivertsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0